Martin & Servera

Med biogas i tanken, en bil i taget

Sedan ett par år tillbaka satsar restauranggrossisten Martin & Servera på en fordonsflotta som tar mesta möjliga ansvar för miljön. Strategin är att gå över från diesel till förnybara bränslen vid alla nyinköp. Steg för steg blir klimatavtrycket mindre.

– Transporter står för stora utsläpp och vi testar oss fram till hållbara lösningar, men ambitionen är att diesellastbilarna byts ut till biogas när de har gjort sitt. Förhoppningsvis har vi köpt vår sista dieselbil, säger Håkan Ekmyr, transportchef på Martin & Servera logistik.

Långsiktighet och visioner

Fordonstrategin sträcker sig flera år in i framtiden.

– Vi strävar mot att bli helt oberoende av fossila bränslen och är en bra bit på väg. Hittills har vi köpt in 15 egna gaslastbilar, säger Håkan Ekmyr.

Senaste satsningen är att de har bytt till Biogas 100, ett av marknadens renaste drivmedel. Biogas 100 är helt enkelt 100 procent förnybart. I samband med detta har ett par av lastbilarna från externa åkerier fått ny profilering som sticker ut hakan med texten: 94 % CO2-reduktion med biogas i tankarna.

– Det är roligt att arbeta med en kund som Martin & Servera, som har visioner och vågar. De sitter inte still i båten och väntar på bättre eller billigare lösningar. De agerar nu, och vi är glada att vi kan vara med och göra den här typen av satsningar möjlig, säger Malin Bergström, ansvarig säljare på St1 Biogas.

Ett hållbart samarbete

För Martin & Servera är det viktigt med en biogasleverantör som de kan ställa krav på.

– Vi behöver ett samarbete där vi kan få så hållbar och fossilfri biogas som möjligt, men även stor expertis som vi kan luta oss mot när vi behöver det. Vi upplever att St1 Biogas har det. Jag tänker att vi utmanar varandra, säger Håkan Ekmyr.

Men att de valde St1 Biogas från början handlar om tillgänglighet. Med stationer på många platser runtom i landet där Martin & Servera behöver tankmöjligheter var St1 Biogas ett naturligt val.

– Martin & Servera är ett gott exempel på att det är fullt möjligt att köra, och ställa krav på, transporter som kör på biogas, säger Malin Bergström.

Allt viktigare med stark miljöprofil

Förutom lägre klimatpåverkan har satsningen starka konkurrensfördelar. Kunder ställer allt högre krav på hållbara transporter.

– Många av våra kunder förväntar sig att vi kör hållbart, precis som att de förväntar sig ekologiska varor i sortimentet. Vi vill vara med från början i utvecklingen mot mer hållbarhet i branschen. Det finns en del som måste läras längs vägen och det är såklart enklare om man inte är först, men viktigast är att inte vara sist. Vi är glada om vi kan inspirera andra att ställa om, berättar Håkan Ekmyr.

Fler goda exempel

Region Kalmar

Mot en fossilfri fordonsflotta i Region Kalmar län

Region Kalmar län har full fokus på hållbarhetsfrågorna och omställningen till en helt fossilfri fordonsflotta är i full gång. Inom regionens verksamhet finns 300 bruksbilar och samtliga rullade på biogas eller el vid utgången av 2020.

MediCarrier

MediCarrier vågade utmana transportsektorn

Att i en offentlig upphandling våga ställa hårda och konkreta klimatkrav kan kännas avskräckande. Men MediCarrier både vågade och vann på det. Deras arbete med hållbara transporter räckte till och med till en nominering i Region Stockholms Miljöpris.

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen
På vår hemsida använder vi cookies för att samla data relaterat till användares enhet. Cookies används för att identifiera kundens webbläsare. Informationen vi får använder vi i vår strävan efter att utveckla vår service för att uppnå bästa möjliga kundupplevelse. Läs mer om vår cookies policy här.